Skip to main content

Aviva-metoden – en naturlig vei til hormonell helse

[wcm_restrict]

Hormonell ubalanse skyldes ikke bare høy alder. Feil kosthold, livsstil og stress kan skape ubalanse også blant yngre. En optimal hormonbalanse kan gjenopprettes ved hjelp av en naturlig, selvhelbredende terapeutisk trening som Aviva-metoden, kombinert med omlegging av kostholdet og andre livsstilstiltak. 

Tekst Hajnal Gyöngyvér Csutak

Forskning viser at regelmessig fysisk aktivitet og ulike treningsformer bidrar til god helse.1 Trening har positive effekter både psykisk og fysisk og fører derfor til bedre livskvalitet. På lang sikt er veiledet trening og øvelser den beste behandlingsformen mot ryggsmerter, beinskjørhet, nakkesmerter eller andre plager i bevegelsesapparatet. Mange tenker imidlertid ikke over at hormonbalansen også påvirkes av riktig treningsmetode. Mange års erfaring har vist at Aviva-metoden er særlig gunstig. 

Historisk bakgrunn

Aviva-metoden ble utviklet av den ungarske gymnastikklæreren Aviva Gabriella Steiner, også kjent som Gabriella Fazekas, som ble født i Budapest i 1930. Foreldrene døde under krigen, så hun flyttet til Palestina i 1946, der hun ble uteksaminert fra Høgskolen for fysisk utdanning i gymnastikk. Hun jobbet som gymnast og fysioterapeut etter å ha studert anatomi og fysioterapi på fritiden. Samtidig var hun en førsteklasses ballerina på operahuset i Tel Aviv i Israel. 

Etter 28 års studier utviklet hun en metode som hun trodde at bare en bestemt gruppe kvinner kunne ha nytte av. Hun oppdaget imidlertid at den var egnet til å avhjelpe alle eksisterende hormonelle problemer kvinner led av. 

Metoden ble hentet til Europa av Lívia Tóth (f. 1941–2014),2 en av Steiners studenter som ble sertifisert Aviva-metode-instruktør i Tel Aviv i 1998. Samme år publiserte hun bind I og II av boka Aviva´s method S.O.S. for women,3,4 og i 2002 grunnla hun Aviva-stiftelsen i Budapest for å gjøre metoden kjent. Takket være hennes innsats og utholdenhet er metoden etter hvert blitt kjent i store deler av verden. Siden introduksjonen i 1998 har den fått stor utbredelse spesielt i Ungarn og vesteuropeiske land, men etter 20 år praktiseres metoden blant annet også i Australia, USA og India. 

Aviva-metoden har ulike delsystemer som kan brukes terapeutisk for ”pasienter” med ulike problemer. Disse delsystemene (sekvens av øvelser/serieøvelser) er utførlig beskrevet i bind I og II av den nevnte boka.

Endelig i Norge!

Aviva-metoden er en ”hormonell gymnastikk” som gir kvinner og menn en naturlig, medikamentfri mulighet til å sette i gang kroppens egne, selvhelbredende og regenererende evner. Metoden gjør at man får bedre kontroll over kroppens funksjoner og derved får bedre helse.

Klassifisering av metoden som ”gymnastikk” kan gjøre at en tror at målet er å bygge muskelstyrke og/eller fleksibilitet. Det kan også bli resultatet, men det primære målet er å øke blodsirkulasjonen i bekkenet og underlivet, noe som kan oppnås ved en form for ”vipping” av bekkenet.

Metoden inkluderer en serie dynamiske bevegelser som stimulerer og styrker nedre del av magen, øker blodtilførselen til kjønnsorganer, øker lymfestrømmen og normaliserer stoffskiftet i tilhørende vev. Ved å gjøre øvelsene regelmessig får denne delen av kroppen tilført mer blod og hormoner, næringsstoffer og oksygen. Dette resulterer i funksjonell forbedring som kan bety helbredelse av ulike gynekologiske og urologiske problemer hos både kvinner og menn og økt fruktbarhet hos begge kjønn.

Bevegelsene tar for seg hele kroppen fra topp til tå og utføres til musikk. De inkluderer bekkenbunnen, bekkenet og underlivet, som kalles ”arbeidsområdet”. Visse bevegelser er ment å ha en massasjeliknende effekt på indre kjønnsorganer. 

Teknikken er enkel å lære, og ingen spesiell trening er nødvendig. Aviva-metoden innebærer heller ingen store fysiske anstrengelser. Metoden virker kun hvis den utføres på riktig måte to til tre ganger i uka. I likhet med andre naturlige terapier gir ikke Aviva-metoden en ”rask kur”. Det finnes intet fasitsvar på hvor lang tid det kan ta for å oppleve effekten av metoden fordi hver enkelt reagerer individuelt, men vanligvis kreves én eller to fulle sykluser. Hvor snart man merker bedring, avhenger av hvor lenge man har hatt helseproblemet og hvor sammensatt det er. Det kreves tålmodighet og en avslappet innstilling. Regelmessige øvelser, et balansert kosthold og livsstil er nøkkelen til suksess. Det handler om å spise næringsrikt og variert og å spise forskjellige matvarer i moderasjon for å gi kroppen de næringsstoffene den trenger for optimal funksjon. 

LES OGSÅ  Antialdringshormonet DHEA

Andre livsstilsråd handler om å tenke positivt om seg selv, mosjonere regelmessig, sove godt om nettene, ikke røyke og å unngå mye alkohol og stress, ha god hygiene og tilbringe mye tid utendørs. I tillegg bør man unngå hormonforstyrrende kjemikalier som finnes i en rekke forbrukerprodukter, blant annet i kroppspleie- og kosmetikkprodukter, matemballasje, plastbeholdere, parfyme, såpe, dusjgel, sjampoer, rengjøringsmidler, maling og møbler. Man bør helst kun bruke naturlige, økologisk godkjente produkter som er fri for triklosan, parabener, natriumlaurylsulfat (SLS) og andre skadelige kjemikalier.

Musikken til Aviva-øvelsene

Sangene ble valgt av Aviva Gabriella Steiner mens hun utviklet metoden på 1960-tallet. Noen av dem kan virke litt utdaterte, men de passer perfekt til å gjennomføre hver øvelse riktig fordi de matcher den rette rytmen og lengden på hver øvelse. 

Bøkene er oversatt til albansk, engelsk, fransk, italiensk, rumensk, serbisk, slovakisk og tysk. Lesing er ikke nok til å lære øvelsene og utføre dem på rett måte, men de kan være til stor hjelp for dem som trener på egenhånd etter å ha deltatt på og fullført grunnkurset.

Ønsket om å lære mer om metoden er i sterk vekst. Dette skyldes delvis at instruktøropplæring nå tilbys i andre land enn Ungarn, slik som i Italia, Romania og Østerrike, og snart i Frankrike.

Når det gjelder gynekologiske og urologiske problemer, redusert fruktbarhet eller overgangsalder, er gymnastikk trolig noe av det siste mange tenker på. Det er imidlertid viktig å merke seg at Aviva-metoden ikke kan erstatte medisinske undersøkelser eller legekontroller. 

Avivas SOS-metode for kvinner

Bind I av boka inkluderer:
Den enkle metoden inkluderer 18 + 1 basisøvelser av moderat intensitet. De er spesielt utformet for å opprettholde, støtte, styrke, forebygge og kurere det hormonelle og reproduktive systemet. Den tar cirka 30 minutter å gjennomføre.

Den korte metoden omfatter 11 øvelser med terapeutiske effekter på kvinners og menns reproduktive systemer og tar bare 15 minutter. Den brukes hvis man ikke har tid for å utføre den enkle metoden.

Panikkøvelsen brukes når menstruasjonen ikke kommer når den skal.

Kontraksjonsøvelsen kan repeteres så ofte man vil hver dag. Den kan utføres sittende eller stående, når som helst og hvor som helst.

Bind II av boka inkluderer:
Eggløsningsstimulerende serieøvelser omfatter 15 øvelser som stimulerer eggløsningen.

Serieøvelse for gravide omfatter 12 øvelser for å opprettholde kroppens bevegelighet. De er utviklet av Judit Púni, en av Steiners studenter.

Serieøvelser i barseltiden omfatter 11 øvelser som hjelper nybakte mødre etter svangerskap og fødsel. Også disse er utviklet av Judit Púni.

Serieøvelser ved inkontinens omfatter 11 øvelser for bekkenbunnen, kvinners ”andre hjerte”, som bør trenes som all annen muskulatur. En sterk bekkenbunnmuskulatur forebygger og lindrer inkontinensproblemer, livmorprolaps, og kan i enkelte tilfeller helt fjerne slike problemer.

Serieøvelser spesielt for menn omfatter 12 øvelser. De stimulerer blod- og lymfestrømmen rundt kjønnsorganene, tilfører optimale mengder hormoner, næringsstoffer og oksygen, bidrar til avgiftning og styrker muskulaturen rundt bekkenet. Øvelsene påvirker positivt mannlig infertilitet, ereksjonsproblemer og forstørret prostata.

Aviva-metoden i helsevesenet

Metoden har bevist sin effektivitet i flere tiår. Den kan være en medikamentfri løsning ved gynekologiske og urologiske problemer ved siden av å brukes som tilleggsbehandling til andre medisinske behandlinger. Mange ungarske leger er allerede kjent med Aviva-metoden. Der er kursene populære, da mange også henvises av gynekologer, immunologer og indremedisinere.

Spesialist i gynekologi og obstetrikk, nevralterapeut og lege Zoltán Kovács (f. 1976) fra Ungarn bistår Aviva-metodens instruktører i deres arbeid. Han ble kjent med metoden i 2004 og benytter den som supplerende behandling. Basert på mange positive erfaringer mener han at Aviva-metoden er en ”perle” i floraen av naturlige terapiformer.

Kovács har hjulpet kvinner til å bli bedre eller friske i over 15 år, blant annet ved bruk av denne metoden, og i samarbeid med kolleger planlegger han å utforske metodens medisinske virkninger.

LES OGSÅ  Testosteron

Etter et års forberedende arbeid ble det i 2019 satt i gang en første vitenskapelig studie om målbare effekter av Aviva-metoden i Ungarn. Den gjennomføres under ledelse av Zoltán Kovács sammen med Aviva-metodens forskningsgruppe ved Universitet i Pécs, Fakultet for helsefag, Doktorgradsutdanningen i helsefag, i samarbeid med Aviva-stiftelsen.

Forskningen fokuserer på effekten av Aviva-metoden på premenstruelt syndrom (PMS) og smertefulle menstruasjonsplager. Data skal samles inn over en periode på 14 måneder fra ulike målgrupper. Studien har til hensikt å dokumentere effekten av Aviva-metoden på bekkenets blodsirkulasjon ved hjelp av ultralydsmålinger.5,6 I tillegg skal andre målbare parametere samles inn fra deltakerne og overvåkes. Forskningen forventes å resultere i en doktorgradsavhandling og flere internasjonale artikler.

Hvem er den for? 

Metoden er egnet for både kvinner og menn, og alder er ingen hindring. Hvis man kan lene seg framover, bakover og løfte og svinge beinet, kan man også utføre denne treningsmetoden. Selv om kvinner er mest utsatt for hormonelle ubalanser og svingninger, kan også menn oppleve ubalanser. Fortsatt følger flest kvinner Aviva-kurs fordi kvinner gjerne er mer helsebevisste enn menn, men også menn begynner å få øynene opp for metoden.

Aviva-metoden kan være nyttig også for tenåringsjenter. De får sin første menstruasjon i gjennomsnitt når de er cirka 13 år gamle, noen allerede som 11-åringer og andre ikke før de er 16–17 år gamle. Det kan gå en stund fra første menstruasjon til menstruasjonssyklusen stabiliserer seg på rundt 28 dager. Dette er normalt, men mange kan være plaget av menstruasjonssmerter, særlig i tenårene. Så lenge legen har utelukket andre årsaker til smertene, slik som for eksempel en svulst, kalles dette primær dysmenoré. Smertestillende medikamenter og varmeputer hjelper, men tar bare bort problemet for en stund. Mange unge jenter blir dessverre satt på P-piller på grunn av menssmerter. Erfaringene tyder på at Aviva-metoden kan hjelpe tenåringsjenter med å bli kvitt eller lindre menstruasjonssmerter.

Hvorfor bruke Aviva-metoden?

Aviva-metoden er langt mer enn en serie fysiske øvelser. Den er en spesielt strukturert treningsmetode som særlig påvirker kroppens hormonsystem. Øvelsene påvirker de viktigste hormonproduserende kjertlene (hypofysen, skjoldkjertelen, binyrene) og nervene som forlater eller kommer inn i ryggraden og bekkenorganene. Den stimulerer føttenes og håndflatenes reflekssoner, som har forbindelser med kroppens bekkenorganer, og ikke minst styrker den bekkenbunnens muskulatur. Siden bevegelsene påvirker hele kroppen, kan den effektivt fjerne plager forårsaket av stillesittende livsstil og hverdagsstress.

Ved siden av å utføre øvelser oppfordres klientene til å ta vare på eget velvære ved å føre en sunn livsstil, inkludert stressreduksjon og nok hvile. Man må ikke kutte ut andre treningsmetoder som yoga eller Pilates om man praktiserer Aviva-metoden. 

Nytte for kvinner

For kvinner kan Aviva-metoden være nyttig i følgende tilfeller:

  • ved smertefulle, langvarige, uregelmessige eller fraværende menstruasjonsperioder;
  • cyster på eggstokkene, polycystisk ovariesyndrom (PCOS), livmorknuter (myomer, fibromyomer) og polypper i livmoren;
  • premenstruelle plager (PMS);
  • manglende/uregelmessig eggløsning;
  • tette eggledere;
  • tilbakevendende aborter;
  • ved assistert befruktning (IVF) og inseminasjon. Som komplementær behandling understøtter den legens behandling, øker sjansen for å bli gravid og demper bivirkningene av hormonbehandling;
  • før og etter gynekologiske operasjoner (bedre rustet til rekonvalesens etter inngrepet);
  • vektproblemer forårsaket av hormonelle ubalanser (men ikke vektproblemer hvis overspising/feil kosthold ikke korrigeres);
  • ubehag i overgangsalderen (demper/reduserer hete- og svettetokter, motvirker beinskjørhet, dårlig og vekslende humør, søvnproblemer, tørr skjede, osv.);
  • hormonell ubalanse;
  • nedsatt sexlyst og nedstemthet;
  • under og etter svangerskap for raskere å hente seg inn igjen;
  • uforklarlig ufruktbarhet. Par som har slitt med å unnfange barn, bør praktisere Aviva-metoden for å øke fruktbarheten før andre tiltak forsøkes. 

Nyttig også for menn

Aviva- metoden bidrar ikke bare til å forebygge prostata- og potensproblemer, men til økt fruktbarhet ved å bedre blodgjennomstrømmingen til kjønnsorganene. Dette gir bedre sædkvalitet. Metoden kan bedre hormonbalansen, stimulere bekkenblod- og lymfestrømmen rundt kjønnsorganer, gi økt tilførsel av hormoner, næringsstoffer og oksygen, bidra til avgiftning, forbedret muskeltilstand og fordøyelse og ikke minst forebygge prostataproblemer og impotens. Slike tilstander tiltar ofte med alderen, og metodens positive effekter kan være et godt argument for menn.

Også for friske

Oppføring av alle ovennevnte sykdommer kan få deg til å tro at metoden bare er egnet for syke mennesker. Den kan imidlertid også være til hjelp for helt friske kvinner. Treningen kan bidra til at livmorens slimhinne lettere kan ta imot et befruktet egg, den kan bedre fordøyelsen (noen bevegelser er som en mild massasje for fordøyelseskanalen), bidra til en mer behagelig graviditet, og til å opprettholde optimal hormonbalanse.

LES OGSÅ  Forbud mot helsebringende hormon: Dopingdømt for DHEA

Ovennevnte kan virke litt for godt til å være sant, for ”ingenting kan vel kurere så mange lidelser”. Jeg er enig i det, men vi må ikke glemme at disse problemene og symptomene skyldes ubalansen i hormonsystemet. Den eneste ”ulempen” er at metoden kan øke sexlysten. 

Grunnkurset

Det er ikke gjort på én time å lære seg Aviva-metoden. Sørg for at instruktøren du går til, er kvalifisert og har kompetanse. Listen med offisielle instruktører finner man her: https://avivamodszer.hu/en/aviva-method-instructors.

Nybegynnere bør melde seg på et 4–5 timers grunnkurs som kan holdes i små grupper eller med personlig veiledning. På dette trinnet skal du lære metodene som beskrevet i egen ramme (Bok I).

Etter grunnkurset er det lurt å melde seg på en gruppeøvelsesklasse for å trene under oppsyn av en instruktør. Instruktøren kan gi deg råd om hvordan øvelsene utføres korrekt og gi alternativer til øvelser du synes gjør vondt eller er vanskelige. Etter 3–4 gruppeøvelsesklasser kan man trene hjemme ved hjelp av boka, eller fortsette å øve i gruppeklasser, noe som har sosiale fordeler. Det viktigste er at å holde en viss kontinuitet. Aviva-metoden er basert på engasjert og stabil innsats. For å få full glede av den må utøverne forlate forestillingen om at metoden raskt skal løse alle problemer.

Alle typer komfortable treningsklær som gir fri bevegelse, er velegnet til Aviva-treningsmetoden. Den blir ikke effektiv ved å bruke sko. Bevegelsene utføres best i sokkelesten fordi stimuleringen og oppvarmingen også skjer nedenfra.

Gruppeøvelsesklassene avsluttes alltid med at kroppen får hvile, slik at treningen ”synker inn” i kroppen.

Hvem bør holde seg unna?

Aviva-metoden frarådes ved visse tilstander. Dette gjelder ved kreft eller mistanke om kreft, unormale blødninger, blødende livmorknuter og ved endometriose, der rådføring med lege viktig. Hvorvidt metoden kan utøves ved endometriose, avhenger av alvorlighetsgrad og bør kun utøves under regelmessig legekontroll. Det samme gjelder ved innsatt spiral, da det er viktig med regelmessig gynekologisk kontroll fordi det kan hende at spiralen flytter seg. Man bør unngå Aviva-metoden hvis legen fraråder fysiske øvelser.

Avslutning

Aviva-metoden er godt egnet for par som ønsker seg barn, kvinner/menn med gynekologiske/urologiske problemer, kvinner med plager i overgangsalderen eller med andre lidelser. Den kan normalisere det reproduktive systemet og hjelpe kvinner til bedre helse gjennom ulike hormonelle faser av livet (fødsler, overgangsalder og aldring). Det er utrolig givende å se folk forvandle sin helse. Livet blir bedre med Aviva-metoden!7

Om artikkelforfatteren
Hajnal Gyöngyvér Csutak (f. 1977) er utdannet Aviva-metode-instruktør via Aviva-stiftelsen i Budapest i 2016–2017 og Loveyourbelly-instruktør (magemuskelutvikling og regenerativ trening for dem som sliter med delte magemuskler). Hun har en lidenskap for sunn livsstil. Opprinnelig er Csutak universitetsutdannet i økonomi og ledelse og studerer for tiden til kostholdsveileder ved Tunsberg Medisinske Skole i Tønsberg. Som Aviva-metode-instruktør ønsker hun å tilby nye verktøy som kan styrke og støtte kvinner for å oppnå balanse i deres liv. 
E-post: avivametode@gmail.com; Facebook: Aviva metode – gym Norge
Instagram: avivametode_norge

Kilder:

1 Hva fysisk aktivitet gjør med kroppen. Helsenorge.no. https://helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/hva-fysisk-aktivitet-gjor-med-kroppen

2 https://avivamodszer.hu/en/avivas-method/introduction

3 Aviva módszer nőknek és férfiaknak, Aviva´s Method, I. Kötet, Utvidert, revidert utgave, basert på utgivelsen av Aviva Gabriella Steiners Aviva´s Method S.O.S. for women. Budapest: Privat utgivelse – Aviva Alapítvány, 2016 (ungarsk utgivelse).

4 Steiner A. Aviva´s Method S.O.S. not only for women, bind II, utvidet utgave. Engelsk oversettelse av Zoltán Nagy og Ildikó Kovács. Redigert av Lívia Tóth. Utvidet av Judit Púni og Lívia Tóth. Budapest: Privat utgivelse – Lívia Tóth, 2007.

5 Aviva-stiftelsens nettside, artikkel om Aviva-metodens vitenskapelig forskning. 7.2.2019. https://avivamodszer.hu/cikkek/aviva-modszer-tudomanyos-kutatas (ungarsk nettside, ungarsk tekst).

6 Lege Zoltán Kovács nettside. Informasjon om Aviva-metodens vitenskapelig forskning, https://termeszetesnogyogyaszat.hu/tudastar/blog/aviva-modszer-tudomanyos-kutatasa-resztvevok-jelentkezeset-kerjuk (ungarsk nettside).

7 Az Aviva torna | Aviva módszer lényege. Nőgyógyászat Természetes. YouTube 1.3.2019. https://www.youtube.com/watch?v=mzhuetDyxB0 (engelsk tekst og lyd).

/wcm_restrict]

Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner