Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

Print Friendly, PDF & Email
kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2014 > Høyfett på budsjett

Høyfett på budsjett

Mange er bekymret for at det er dyrt å spise optimalt. Men et høyfettkosthold med ren, naturlig mat behøver ikke koste mer enn vanlig mat – tvert imot. Her er tipsene for hvordan du kan spise sunt og ha råd til det.

Tekst Anne Lene Johnsen     Foto Shutterstock

Som kostveileder møter jeg mange familier som ønsker å legge om kostholdet. Mange frykter at det blir dyrt å spise annerledes enn de er vant til, og dette skaper forståelig nok ekstra hindringer på veien mot et bedre kosthold. Omlegging til høyfettkosthold kan være en stor nok utfordring om det ikke også skal presse økonomien. Men det er godt mulig frykten for diettruin er mer psykologisk enn økonomisk. Det er selvfølgelig fullt mulig å bruke masse penger på eksklusive råvarer, gressfôrede dyr, kortreist mat og økologiske varer. Men det er også fullt mulig å spise til samme kostnad som før og kanskje attpåtil for mindre. De viktigste stikkordene er å planlegge hva du skal spise for en ganske lang periode framover, handle inn mye og sjeldent, handle kun det du trenger og lage mye mat om gangen.

Husk at du også slipper å bruke penger på brus og søtsaker, og tenk på alle legebesøkene dere kanskje sparer ved å bli friskere og mer energiske! Til gjengjeld skal vi ikke glemme verdien av å lage mat sammen og av å sitte ned og spise med familie og venner.


Planlegg ukas meny – eller gjerne flere uker av gangen. Sett av fast tid i uka til å gjøre dette.
Bestem hva dere skal ha i skapene, skriv handleliste
Gjør store innkjøp sjeldent, ikke ofte og lite, og handle bare det som er på lista.
… ikke handle på lavt blodsukker! (så lett å bli fristet av noe mer…)
NB: Lag mye mat på en gang, frys ned!
Spis rester
Lag kraft på bein – kraft kan også fryses ned
Bruk innmat
Kjøp hele slakt eller store mengder av dyr (lam, kalv, gris, høns) rett fra bonden
Gå gjerne sammen med andre og handle inn stort
Lær nærbutikkene dine å kjenne og finn ut når de har ulike tilbud

Annonse:

Planlegging viktigst

Det er aller viktigst å starte med planlegging. Mange er ikke lenger vant til å tenke langt fram når det gjelder hva de skal ha til middag, og faller i impulshandlefella. Så start her: Lag en plan! Sett opp en oversikt over en hel uke, gjerne en måned av gangen. (Det er selvfølgelig lov å sjonglere med menyen innenfor disse dagene slik at du ikke låser deg til bestemt mat på bestemte dager, men planlegging gjør det lettere å handle inn.) Bestem deg for hva du skal ha i skapene, og skriv handleliste.

Handle stort

Kjøp inn store mengder mat av gangen. Selv om det virker dyrere fordi du må ut med en større sum hver gang, blir prisen per måltid garantert lavere. Gå gjerne sammen med andre og spleis på mat. Mange kjøper for eksempel en hel gris eller kalv sammen med andre og deler på regninga.

I parentes bemerket krever det naturligvis mer om man baserer kostholdet på hele dyr. Hvis du ikke har tid eller plass til å lage mat på tradisjonell vis fra bunnen av, kan du bla om og la deg inspirere av Therese og Kim og se hva de får til for kr 3 000 per måned etter arbeidstid i en liten leilighet i Oslo…


Råd om matvarer og innkjøp fra erfarne høyfettspisere

Kjøp store stykker kjøtt og steik det i lang tid i ovnen (5-6 timer). Kjøttet kan deles i flere porsjoner til middag med grønnsaker, og restene kan brukes til supper, i salat og som snacks. –  Monica

Kjøp grytekjøtt (istedenfor indrefilet og liknende) og la det koke lenge. Husk at sesongprodukter er billigere. Ta kontakt med en bonde og kjøp direkte. Lag en matplan.
Bli kjent med jegere og sett av litt penger hver måned slik at du alltid kan handle stort på salg. – Sara

Kjøp innmat som for eksempel lever – det er billig. Hvis man ikke liker smaken så godt, kan man blande lever for eksempel med litt medisterdeig. – Bridget

Ister (fett fra innvoller) er godt fett som man får billig hos slakteren, og som kan brukes i matlagning. – Elin

Gå på bondens marked der det finnes. Dit kommer bønder med ulike produkter, og man kan kjøpe inn gode, kortreiste kvalitetsprodukter av ulike slag billigere enn tilsvarende varer koster i matbutikken. – Lisa

Bruk produkter som hale, tunge, kraftbein og bog. – Kristine

Ta vare på ulike bein og skall og kok supper og kraft av dem (rekeskall, fenalår, lammelår, kyllingbein, etc.). Ellers får man til en rimelig pris økologiske kyllingskrotter fra Holte (gjerne føtter i tillegg) til å koke kraft på. Disse inneholder ganske mye kjøtt som man kan skrape av etter 1-2 timer i gryta. Dette blir fort en ekstra middag, og dermed får man mye for pengene. Det blir gjerne fett på toppen her også. Bestill der du får tak i Holte-kylling.
– Kristine

Lag store porsjoner, frys ned

Det tar tid å lage mat, men hvis du lager mye hver gang, kan du fryse ned porsjoner som det er raskt å varme opp senere. Dermed sparer du ikke bare penger, men også tid i hverdagen. Hvis du tidligere ikke har brukt særlig mye tid på matlagning, men sverget til ferdigmat og raske løsninger, må du trolig regne med å bruke mer tid totalt på matlagning enn før. Men det hører med, og gevinsten er stor! Tida du bruker på matlagning sammen med familie eller venner, er dessuten kvalitetstid som gir mulighet for samvær, gode samtaler og tilfredsstillelsen av å produsere din egen, gode kost.

Tips til budsjettarbeidet

For Helsemagasinets Åse-Line har det i lang tid gått sport i å få mye god høyfettmat ut av små midler. Hennes matbudsjett er på kr 2 000 i måneden inkludert andre husholdningsartikler, og slik får hun det til:

– Jeg spiser mat som entrecôte, bacon, kjøtt og kraft. Det som koster mest, er egg og smør… Min første anbefaling er å bli kjent med butikkene du har tilgang til – både nærbutikker og de som er litt lenger unna. Flere og flere butikker har perioder hvor de selger matvarer til sterkt reduserte priser, så hold øynene oppe for dette. Noen har en egen disk hvor de har ulike salgsvarer hver dag, andre har kampanjer. Det tar litt tid, men følg med når butikker som ICA og Kiwi har tilbud, men også Ultra og Meny, som selger kylling fra Holte gård og gris fra Grøstad. Bruk dessuten litt tid i nærbutikkene hvor du kan få mat billigere til visse tider. Jeg handler alltid grønnsaker på KIWI, hvor attpåtil de økologiske ofte er billigere enn vanlige. Coop har ofte kuponger på høyfettmat som økologiske egg, kjøttdeig og nøtter. Fløte er også ofte på tilbud i mange butikker. Jeg reiser gjerne litt lenger for å handle billig.

Helsemagasinets redaksjon anbefaler kraftkoking. Ikke bare er kjøttkraft næringsrikt, det er også økonomisk. – Kraftkjøtt er billig. Oksehaler får jeg for eksempel på Ultra fra kr 65 per kg, bankekjøtt til kr 65-95 per kg. Butikker har ofte dette på salg. Hvis du spiser ost, kan du lage lasagne av ost, egg og bukkehornfiber. Det lager jeg til rundt kr 14 per porsjon. Ribbe er også svinebillig.

Det er lurt å hamstre i store mengder og å spise rester til frokost. – Handle store kvanta og gjerne sammen med andre. Jeg spleiset nylig sammen med fire andre på en kvart, gressfôret okse fra Horgen gård til kr 147 per kg.

Et godt råd er å bli medlem på Facebook-grupper hvor man selger hjort, elg og så videre, ved siden av å få tips til hvor du kan få tak i gode råvarer til gode priser.

Større bevissthet – bedre kontroll over penga

Siv Hauge i Sunt hjem forteller at deres klienter som legger om kostholdet og blir mer bevisste på matinnkjøp, opplever både at de kaster mindre mat, og at de handler mindre på impuls. Tilbakemeldinger viser faktisk at mange bruker mindre penger på mat etter en omlegging til hel og ren mat. Matblogger Sara Ekern Lossius (http://www.paleoliv.no/) minner også om at det er rimeligere ikke å være snackssulten hele tiden, og det blir man ikke om man spiser nok fett til hvert måltid.

Sluttregnestykket er at vi kan tjene mye på å spise riktig!


Hva er et realistisk matbudsjett?

På nettsidene til Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) kan du beregne hva et realistisk, månedlig matbudsjett er for din familie, basert på antall voksne, barn i ulik alder og så videre. For eksempel foreslår de at maten for familie på 4 ligger rundt kr 4500 til 6000 per måned, avhengig av inntekt, alder og øvrige husholdningsfaktorer. Sjekk SIFOs referansebudsjett på http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi

Nyttige tips på nett:

Det finnes mange blogger og grupper på internett hvor man deler erfaringer og kan få gode sparetips; se for eksempel gruppene ”Salg og kjøp av viltkjøtt” eller ”Tradisjonsmat” på Facebook, eller nettstedet www.paleomagasinet.no.

Her kan du bestille blant annet kraftbein og lever fra rein til kun kr 15 per kg: www.stensaas.no

Her finner du hvilke byer som har Bondens marked: www.bondensmarked.no

På www.iherb.com får man kjøpt produkter til en god pris og få rabatt ved å bruke en annens handlekode første gang. Deretter kan man få provisjon ved å dele egen handlekode til andre.

På www.ispar.no deler kostveileder Simen Myrberget sine handletips.

Hvem er familiens flinkeste handler?

En ulempe ved å handle i de større forretningene kan være at det er lett å bli fristet til å handle også andre ting enn varene på handlelista. På www.pengevett.com foreslår profilen “Dragen” følgende praktiske løsning når du handler i butikker med mange andre produkter:1 “Vi handler på OBS hver uke og har lite problemer med fristelser. Jeg løser det ved å sende mannen på butikken, han følger lista slavisk”.

Kilder:

1.  Dragen (blogginnlegg), http://www.pengevett.com/mat-husholdning/310-matbudsjett-4-a.html, 20/5-2009.

Print Friendly, PDF & Email
You may also like
Myseprotein
Kumelk- og glutenfri sjokoladekake
Gjør det lettere å lære norsk rettskriving
Feit hverdagsmat med lite karbohydrat. Nr. 3/2018

Legg igjen et svar