Skip to main content

Lær barna gangetabellen uten pugging

[wcm_restrict]

Mange barn strever med å forstå hva ganging er og å automatisere gangetabellen. De prøver å pugge, men klarer ikke å huske alle gangestykkene fra den ene dagen til den andre. Noen lærer å ”synge” seg gjennom gangetabellen, men denne syngeteknikken er veldig lite effektiv: Tenk deg så mye ekstra tid og krefter man da må bruke hver gang man skal finne fram til svaret på for eksempel 8 x 7 og må synge seg gjennom alle gangestykkene fram til da? Mange skjønner heller ikke hva de driver med og hva som faktisk skjer når de ganger. 

Slik kan vi ikke la barna ha det. Ganging er en av de fire grunnleggende regneartene som alle er ekstremt viktige for å kunne mestre alle andre områder i matematikken. Pluss, minus, gange og dele er redskaper vi trenger for å løse andre mer sammensatte matematiske oppgaver, og dermed er det en fordel at dette går enkelt og greit uten å måtte bruke mye tankekraft på det. Det er derfor viktig å få på plass. 

Og ja, vi sier ”gange” og ikke ”multiplisere”. De fleste barn vi kjenner, er nemlig ikke så veldig gode i latin. Vi voksne må lære dem hva ordet ”multiplikasjon” betyr før vi kan snakke om at vi skal ”multiplisere”. 

Forklare ordet ”multiplikasjon”

Når barna skal lære gangetabellen, eller multiplikasjonstabellen som den heter på skolespråket, er det lurt at de forstår hva ordet ”multiplikasjon” betyr. Forklar dem følgende:

”Multi” betyr ”mange”. Mange barn i dag har hørt om ”multimedia”, så dette er et kjent ord for dem.

”Plikasjon” betyr å ”plissere”, som igjen betyr å ”mangfoldiggjøre”. Hvis dere har et plisséskjørt, altså et type foldeskjørt, kan dere vise barnet dette. Foldene på et plisséskjørt er brettet slik at de er like store. Det er å plissere. Ta gjerne en papirstrimmel og be eleven ”plissere” denne strimmelen i like store deler. Bruk for eksempel et meterbånd i papir hvor dere kan folde for eksempel for hver femte centimeter. Da ”bretter” dere 5-gangen. Altså multipliserer dere! (Du får kjøpt slike multiplikasjonsbånd i nettbutikken på Hjernefabrikken.no.)

LES OGSÅ  Den beste måten å lære på er den vi bruker minst

Så er det lurt å forklare barnet ditt hvorfor det er viktig å lære om ganging. Det blir enda mer slitsomt å lære gangetabellen hvis de ikke skjønner hvorfor de må utsettes for dette strevet. Har vi først fått dem med på det, må vi forklare barna om ganging på en måte som gjør at de forstår hva det innebærer og at de mestrer og forstår hva de holder på med, og ikke bare pugger eller gjetter seg til svarene. Om de forstår hva de gjør når de ganger, trenger de ikke engang å pugge gangetabellen. Er det et svar i gangetabellen de ikke husker, klarer de nemlig å tenke seg fram til hva det skal være. Det skaper mye mindre stress og mye mer trygghet, og da blir det også moro. Deretter, og først da – etter at barna har skjønt hva ganging er – må vi øve på gangetabellen på en måte som gjør at den ”sitter”. 

Spesialpedagog Elin Natås treffer elever som strever med matte hver dag, og er veldig opptatt av at barna ikke bare skal presses til å pugge noe de ikke egentlig skjønner. Det er tvert imot en måte å skape manglende mestring på.

– Vi må øve for å bli gode, men jeg foretrekker at elevene først forstår, og så øver, sier hun. – Om de forstår og har øvd så mye at gangingen er automatisert, kan de bruke gangingen til blant annet deling og å finne fellesnevner når de skal jobbe med brøk med ulik nevner uten å måtte bruke mye energi på gangingen. Daglig opplever jeg gleden i øynene til mine elever når de forstår.

LES OGSÅ  Pedagogikk ved lærevansker: Systematisk begrepsundervisning

Når du skal forklare ganging til barnet ditt, bør du sannsynligvis ikke starte med selve gangingen. I tillegg til at barna må forstå hva ”multiplikasjon” betyr og ha fått forståelse for hvorfor det er lurt å lære ganging, må de ha lært en del andre ting. For eksempel må de ha lært hva ”hel”, ”del”, ”dobbelt så mye” og ”halvparten av” betyr. De må forstå hva ”antall” er, hvordan man kan dele opp ulike antall i grupper, og hva likhetstegnet betyr. Mange barn som strever med å forstå ganging, har ikke lært disse grunnleggende begrepene. Jobb derfor med disse først. Deretter kan du gå videre til å forklare selve gangingen. Her er et tips fra oss til å vise hvordan man ganger. Vi starter med 2-gangen:

Dere trenger 10 klyper som har samme antall som det dere skal gange med. For eksempel: Skal dere jobbe med 2-gangen, trenger dere 10 klyper med antallet 2 prikker på. Start med å vise barna den tomme papplaten og si at nå har dere tatt antallet to null ganger, og det er null. Så tar du fram en klype og sier at ”nå har vi antallet to én gang, det blir to”.

Ta en klype til og si at ”nå har vi antallet to ganger, og det blir fire”. Dette kan barna nemlig selv se og telle på klypene. Her har vi tatt antallet to fire ganger, det blir….hvor mye? 

Hvis dere vil være skikkelig lure, kan barna samtidig lære ”dobbelt så mye” og ”halvparten av” slik:

LES OGSÅ  Hvor skal vi lete? Det vestibulære systemet

Hvis dere har tatt to klyper to ganger, kan dere spørre; Hva er dobbelt så mye av det?

Du må da kanskje forklare at ”det dobbelte av” betyr det samme antallet en gang til. Da kan barna se at de må ta to klyper til for å få dobbelt så mye, og regne ut hvor mange det blir. Da har de fått to ganger fire.

Halvparten av blir motsatt: Spør barna hva halvparten av det de nå har er. Da kan de ta bort halvparten av klypene og ser svaret: Halvparten av to fire ganger er fire. På denne måten forstår barna lettere hva gangetabellen dreier seg om, og kan lettere tenke seg fram til svarene istedenfor å pugge og huske remser for gangetabellen. Vil du lære mer, kan du bli med på vårt ”lille, smarte gangekurs”. På dette nettkurset har vi samlet alle Elins gode tips og metoder for å forklare ganging på en måte som skaper forståelse og mestring, og gjør at barna lærer gangetabellen.

Det lille, smarte gangekurset

Vil du lære en effektiv metode for å forklare barnet ditt ganging? Bli med på ”Det lille, smarte gangekurset” vårt. Se Hjernefabrikken.no for å melde deg på.

Om forfatteren

Anne Lene Johnsen (f. 1968) driver Saft Suse! og Hjernefabrikken. Hun og spesialpedagog Elin Natås har skrevet Hvordan fatte matte (Panta, 2017) og Hvordan fatte norsk (Panta, 2018) og har alene tidligere utgitt fem bøker på Kagge og Panta. Forfatteren er Handelsøkonom/MBM fra OHH/BI (1993) med en BA i psykologi (Argosy universitet, 2007), har studert kognitiv psykologi (masternivå) og sosialpsykologi (PhD-nivå). 

/wcm_restrict]

Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner