Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2017 > Slik er effekten av smilefjes i e-poster

Slik er effekten av smilefjes i e-poster

 

Du synes kanskje det er hyggelig å legge inn ulike smilefjes – emojier – i e-postene dine? Spesielt kvinner gjør ofte dette, og hensikten er å framstå varmere og vennligere for mottakeren. Dette fungerer kanskje i private henseender, men om e-postene er lagd i jobbsammenheng, bør du kanskje revurdere bruken av disse søte, små: Et smilefjes får avsenderen til å fremstå mindre kompetent, viser en fersk undersøkelse. Dermed vil mottakeren også bruke mindre tid og fokusere mindre på å lese selve e-posten. I tillegg til å bli oppfattet som mindre flink, oppnår du at budskapet kommer dårligere fram. Et smil i den virkelige verden er naturligvis noe helt annet, men i en e-post hvor du vil framstå som smart og dyktig, er det lurt å unngå dem.

Kilde:

Glikson E, Cheshin A, van Kleef GA. The dark side of a smiley. Effects of smiling emoticons on virtual first impressions. Social Psychological and Personality. Science online 31.7.2017.  http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1948550617720269

Legg igjen et svar