Forside > Arkiv > 2017 > Slik er effekten av smilefjes i e-poster

Slik er effekten av smilefjes i e-poster

 

Du synes kanskje det er hyggelig å legge inn ulike smilefjes – emojier – i e-postene dine? Spesielt kvinner gjør ofte dette, og hensikten er å framstå varmere og vennligere for mottakeren. Dette fungerer kanskje i private henseender, men om e-postene er lagd i jobbsammenheng, bør du kanskje revurdere bruken av disse søte, små: Et smilefjes får avsenderen til å fremstå mindre kompetent, viser en fersk undersøkelse. Dermed vil mottakeren også bruke mindre tid og fokusere mindre på å lese selve e-posten. I tillegg til å bli oppfattet som mindre flink, oppnår du at budskapet kommer dårligere fram. Et smil i den virkelige verden er naturligvis noe helt annet, men i en e-post hvor du vil framstå som smart og dyktig, er det lurt å unngå dem.

Kilde:

Glikson E, Cheshin A, van Kleef GA. The dark side of a smiley. Effects of smiling emoticons on virtual first impressions. Social Psychological and Personality. Science online 31.7.2017.  http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1948550617720269

Legg igjen et svar