Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2015 > Melkefett og fedme

Melkefett og fedme

Forskning på melkeprodukter og risikoen for å utvikle fedme viser inkonsistente resultater, og bare noen få studier har fokusert på spesifikke melkeprodukter når det gjelder mattype og fettinnhold. På denne bakgrunn har to forskere undersøkt et datasett på rundt 1 350 voksne personer fra Luxemburg. Deres matvaner ble fastlagt etter å ha besvart et standardisert spørreskjema. Jo høyere inntak av melkeprodukter som ble registrert, desto lavere var risikoen for generell fedme og bukfedme. Den tredelen av deltakerne som hadde høyest inntak av melkeprodukter med normalt fettinnhold (melk, ost og yoghurt) hadde lavere risiko for å ha fedme enn den tredelen som hadde lavest inntak. Dette gjaldt uavhengig av en rekke andre variable som kunne tenkes å påvirke utfallet. På denne bakgrunn mener forskerne at økt inntak av melkeprodukter, særlig de med normalt fettinnhold (helmelk, osv.), kan være en viktig vei å gå for å motvirke fedmeproblemer på verdensbasis. Denne studien føyer seg inn i rekken av tidligere studier som finner at melkefett og feite melkeprodukter er gunstig for både kroppsvekt og helse. IM

Kilde:

Crichton GE, Alkerwi A. Whole-fat dairy food intake is inversely associated with obesity prevalence: findings from the Observation of Cardiovascular Risk Factors in Luexembourg study. Nutrition Research 2014; 34: 936-43. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25159495

You may also like
Myseprotein
Bikarbonat
Kumelk- og glutenfri sjokoladekake
Feit hverdagsmat med lite karbohydrat. Nr. 3/2018

Legg igjen et svar