Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2012 > Pensum for vitebegjærlige nr. 4 2012

Pensum for vitebegjærlige nr. 4 2012

Lavkarbo til hverdags

Lena Beatrice har en av Norges mest leste blogger og er nå ute med sin første bok – en kokebok med lavkarbooppskrifter. Hun er en av flere nye forfattere som gjennom egenerfaring har erfart hva et kosthold med lite karbohydrater og mye fett kan føre til. Da Lena Beatrice var 35 år gammel, veide hun 140 kg og hadde en kroppsmasse-indeks (KMI) på 50. Hun hadde i en årrekke forsøkt å gå ned i vekt og var etter hvert begynt å bli veldig fortvilet. Hun skammet seg over å spise ofte og mer enn andre og orket heller ikke å trene. Hun følte seg konstant sulten og ble aldri skikkelig mett.

Det hele begynte å forandre seg da samboeren kom hjem med en bok han hadde lånt på biblioteket, Dr. Atkins nye slankerevolusjon. Så lenge Lena Beatrice fulgte rådene i denne boka, gikk alt greit, men prøvde hun det gamle kostholdet, kom problemene tilbake. Dette førte en utvidet interesse for kosthold og helse, og i 2009 startet hun en blogg som snart ble lest av svært mange.

Boka inneholder oversiktlige og lett forståelige oppskrifter, som framstår nettopp slik Beatrice ønsker: mat for hverdagen. Boka legger opp til fire måltider om dagen, men dette er ikke et absolutt råd fra forfatteren. Mange av oppskriftene inneholder melkeprodukter. Noen av oppskriftene ser også ut til å være noe skeivt sammensatt med hensyn til fett og protein.

Beatrice L. Lavkarbo til hverdags. Oslo: Kagge Forlag AS, 2012. 141 sider, NOK 299.

Annonse:

Lavkarbo for fest

Den norske legen Sofie Hexeberg har solgt over 100.000 av sine kostholdsbøker de siste årene. Selv om et kosthold med lite karbohydrater og mye fett var introdusert i Norge lenge før Hexeberg ble kjent, har hun vært med på å gi dette kostholdet ny og utvidet popularitet gjennom erfaring fra egen legepraksis. Hexeberg har gått systematisk til verks og viser at et lavkarbokosthold fungerer gunstig for vekt og en rekke lidelser og sjukdommer. Dette har Hexeberg også fått bekreftet gjennom blant annet blodprøver. Nå er hun ute med en ny kokebok sammen med kokken Hanne Riise.

Som tittelen Frisk med lavkarbo – selskap og helg sier, er dette en bok med litt mer avanserte og sammensatte oppskrifter. Boka er forseggjort med mange store og flotte bilder, og selv om de fleste oppskriftene inneholder forholdsvis mange ingredienser, er det hele satt opp på en ryddig og oversiktlig måte. Det er ekstra bra at boka inneholder tips til hele menyforslag for selskap og fest. Skulle vi sette fingeren på noe, er det at mange av oppskriftene inneholder vel mye frø, nøtter og fiberprodukter.

Hexeberg S, Riise H. Frisk med lavkarbo – selskap og helg. Oslo: Cappelen Damm, 2012. 215 sider, NOK 369.


Lavkarbo for de strenge

Sten Sture Skaldemans kostholdsbøker har solgt i store opplag både i Sverige og Norge. Hans første bok, Spis deg ned i vekt, tok for seg hva han gjorde og filosofien bak hans reise fra sterkt overvektig til normalvektig. Han hadde gjennom en årrekke prøvd å slanke seg på myndighetenes råd. Resultatet var imidlertid at han ble stadig feitere. Da han veide 145 kg, ga han blaffen og gjorde stikk motsatt av de offisielle rådene: Han begynte å spise mye fett og minimalt med karbohydrater. Resultatet ble at han gikk ned over 60 kg i vekt og fikk stålhelse.

Nå er han ute med en ny kokebok, som foreløpig kun finnes på svensk. Boka har delikate og store måltidsbilder, men gir også nyttig informasjon utover selve oppskriftene. I likhet med hans forrige kokebok er denne boka spesielt tilegnet dem som spiser svært lite karbohydrater. Skaldeman anbefaler generelt at man lar være å spise karbohydrater som vokser under bakken (poteter, gulrot, kålrot, osv.). Selv om dette kan være nødvendig for spesielt ømfintlige personer, er denne anbefalinga ikke helt i tråd med hva vi genetisk er tilpasset. Det er snarere slik at knoller og rotgrønnsaker har vært prioritert blant urbefolkninger på grunn av sitt høyere energiinnhold.

Skaldeman er opptatt av at mesteparten av maten skal være av animalsk opprinnelse, og på dette området har mange andre ”lavkarboere” mye å lære. Noen vil kanskje finne ingredienslistene litt uoversiktlige, men til gjengjeld er de grundige og til dels morsomme.

Skaldeman SS. LCHF-kokboken – ät dig ner i vikt. Stockholm: Norstedts forlag, 2012. SEK: 199.


Seks ukers kostholdsprogram

Både Ulrika Davidsson og Ola Lauritzsen, forfatterne av boka 6 kilo på 6 uker, er godt kjent fra tidligere, men da mest fra bøker som omtaler det såkalte GI-kostholdet. Nå har de kastet seg på et mer karbohydratbegrenset kosthold, selv om oppskriftene fortsatt må sies å inneholde mer karbohydrater enn hva mange anser som lavkarbo. Boka legger generelt opp til et todelt program der man følger en innledende fase i fire uker før man går over på en oppfølgingsfase. Det følger med oppskriftsforslag til alle måltider gjennom seks uker.

Vi sitter igjen med en følelse av at forfatterne gjerne vil gi inntrykk av å anbefale et fettrikt kosthold, men samtidig skinner det gjennom at de er litt forsiktige med animalsk fett. De er svært opptatt av den glykemiske indeksen på karbohydratene, mens mengden og hvor de kommer fra, virker mindre viktig. Davidsson og Lauritzsen anbefaler mye nøtter, frø og korn, og generelt er det mange matvarer fra planteriket. Dette gjelder også fettet som er brukt.

Boka skjemmes av noen faktafeil og inkonsekvenser. I innledninga er de opptatt av at kalorier ikke er viktig, men utover i boka nevnes likevel ”kalorifeller”. Det hevdes at ketonlegemer er en mindre effektiv energikilde for kroppens celler enn glukose, men dette er i beste fall unyansert og i noen tilfeller helt feil: ketoner gir mer ATP i hjernen enn glukose, og derfor foretrekker store deler av sentralnervesystemet ketonlegemer så framt tilgangen er stor nok. Forfatterne hevder videre at både frokost og mellommåltider er viktig, men dette er heller ikke korrekt dersom kroppen er fettadaptert. Fordelinga mellom fett og protein er heller ikke viet stor oppmerksomhet.

Oppskriftene inneholder mange ulike ingredienser som varierer fra oppskrift til oppskrift, men en utfordring kan muligens være å bruke opp restene. Boka kan tross innvendingene fungere som inspirasjon for mange, selv om oppskriftene ikke er optimalt satt sammen etter VOFs anbefalinger.

Davidsson U, Lauritzson O. 6 kilo på 6 uker. Oslo: J. M. Stenersens Forlag, 2012. 144 sider, NOK 339.


Helsebringende kos for ethvert hjem

Å lære hvordan man masserer burde være en del av allmenndanninga. Det er i hvert fall få ting som er så nærhetsgivende, helsebringende og effektivt som massasje. Mange er kanskje redde for å sette i gang eller tror at de ”ikke kan”. Den norske muskel- og massasjeterapeuten Stig Martinsen vil gjøre noe med dette og har lagd en instruktiv og inspirerende bok for alle som vil lære massasje til bruk i hjemmet. Her beskriver han alt du trenger å vite om utstyr, arbeidsteknikker, grep og hvordan du skaper den rette stemninga. Vi får også en grei innføring i massasjens historie og forskning innen feltet.

Boka inneholder massasjeprogram for hele kroppen samt tøyningsøvelser man kan gjøre selv. Et eget kapittel inneholder tips til gravide. Den er rikt illustrert med bilder slik at det er lett å følge med på hvordan de enkelte øvelsene skal gjøres. Det er bare å prøve: Skaff en villig forsøksperson (burde være mulig å oppdrive?) og sett i gang!

Martinsen S. Massasje til hjemmebruk. Oslo: Font forlag, 1. opplag 2011. 147 sider innbundet, stort format, NOK 349: www.fontforlag.com


Tydelig og direkte om ansvaret for eget liv

Livet består av utfordringer, konflikter og problemer. Mange opplever også store traumer, flere av oss helt fra barnsben av, og noen i større grad enn andre. Berit (29) er en av dem som har hatt et hjerteskjærende liv som har resultert i blant annet flere diagnoser og en enorm helseangst. Hun hadde lang fartstid i psykiatrien da hun i desember 2007 oppsøkte Hypokonderklikken i Bergen, som drives av psykiater og spesialist i indremedisin Ingvard Wilhelmsen. Basert på øvrige erfaringer i helsevesenet forventet hun også nå å få empati og forståelse for sin vanskelige bakgrunn, og å få støtte for hvor fælt hun hadde hatt det. I stedet fikk hun på et tidspunkt høre at det ikke var mer synd på henne enn andre, og at hun så veldig bra ut til å være så syk som hun beskrev.

For Berit ble dette et vendepunkt. I denne boka beskriver Wilhelmsen sine møter og kommunikasjon med Berit. Budskapet er at ingen av oss kommer noen vei så lenge vi låser oss fast i en offerrolle hvor vi gjerne forklarer våre problemer med at de skyldes utenforstående faktorer. Wilhelmsen setter dessuten et kjærkomment og diplomatisk spørsmålstegn ved effektiviteten av manglende konfrontering i psykiatrien og hjelpeapparatet: Hvilken hjelp er det i å bli ”forstått i hjel”? Iblant (ofte?) er det mest kjærlighetsfulle og nyttige å få en vekker, og det mest effektive å lære og ta ansvar for egne følelser og reaksjoner.

Forfatteren er professor I ved Institutt for indremedisin ved Universitetet i Bergen. Han er spesialist i indremedisin, fordøyelsessykdommer og psykiatri og godkjent veileder i Norsk Forening for Kognitiv Terapi.

Wilhelmsen I. Det er ikke mer synd på deg enn på andre. En bok om ansvar og frigjøring. Stavanger: Hertervig forlag, 2. opplag, 2012. 150 sider, NOK 250.

You may also like
Myseprotein
Bikarbonat
Kollagen
Jevninger

Legg igjen et svar