Kvalitetsvarer // Fri frakt over kr. 1200,- // Rask levering på lagerførte varer

Tilbakemeldinger etter ”Paleo”-utfordringen

Kostveilder, blogger og innehaver av Helsekosten i Albir, Alicante, Melissa Thelwall Bjargo (f. 1980), oppfordret i  Helsemagasinets nr. 6 lesere til å bli med på et eksperiment kalt ”paleoutfordringen”.1 Melissa opprettet en Facebook-side for dem som ville dele erfaringer og tips, og gruppa fikk 173 medlemmer i rekordfart. Her formidler vi tilbakemeldinger (lett omskrevet) etter at utfordringen var avsluttet.

Tekst Melissa Thelwall Bjargo/Birthe Storaker      Foto Shutterstock

– Hovedgrunnen til at jeg tok utfordringen, var at jeg ønsket å gi kroppen en pause fra meieriprodukter, alkohol, sjokolade, søtstoff og “kosemat”, forteller Melissa. – Jeg ville kjenne om jeg merket noen forskjeller, selv om jeg i utgangspunktet følte at jeg hadde ganske sunne matvaner.

– Den første uka gikk over all forventning. Jeg hadde godt med energi og følte at jeg spiste gourmetmat til hvert måltid. Allerede etter 3-4 dager ble søvnen merkbart bedre. Jeg sovnet før jeg rakk å legge hodet ned på puta og sov opptil 8 timer i strekk med en følelse av å være totalt uthvilt neste morgen. Jeg sov mye de neste 2 ukene og savnet ingen av de gamle matvarene.

– I tredje uke følte jeg meg trøtt, sløv og i dårlig humør. Jeg hadde lyst til å gi opp da suget etter ost og sjokolade snek seg innpå. Tanker som “hvorfor gidder jeg egentlig dette her?” kom flere ganger. Det tok noen dager før jeg bikket over og fikk en enorm energi. Fantastisk! Og slik fortsatte det til jeg var ferdig.

– Det morsomme er at mitt første måltid etter at utfordringen var over, utelukkende besto av ”steinaldermat”, og jeg kjente at nye vaner var blitt prentet inn i bevisstheten. Jeg prøvde forsiktig å innføre enkelte nye matvarer i kostholdet og reagerte negativt på blant annet meieriprodukter, alkohol, surdeigsbakst og frukt. Første gangen jeg drakk kaffe med fløte, ble jeg umiddelbart slimete og snørrete – ingen god følelse. Utrolig nok tok det vel en uke før jeg fikk lyst til å smake på sjokolade.

Annonse:
abonnement helsemagasinet

– Dette er noe jeg absolutt kommer til å gjøre igjen, for jeg har tro på at kroppen har behov for å ”nullstille”. At jeg nå kan sitte i barnebursdager hvor det bugner av kaker og søtsaker uten lyst til å smake, sier litt om hva et strengt steinalderkosthold gjør med kroppen.

Melissa oppfordret alle medlemmene i Facebook-gruppa til å gi tilbakemeldinger på hvordan de hadde opplevd å spise kun naturlige råvarer i 30 dager, og vi har fått lov til å dele deres erfaringer med våre lesere.

[gdlr_box_icon icon=”none” title=”Melissas erfaringer med å leve strengt på paleokosthold”] Bedre søvn God fordøyelse Jevn energi (stabilt blodsukker) Mer fokus på ren og naturlig mat Grønnsaker ble en del av hvert måltid Kroppen fikk muligheten til å ”nullstille” seg Hud, hår og negler vokste raskere Gode matvaner (jeg handlet og lagde flere porsjoner samtidig, fryste ned og var mer forberedt enn før)[/gdlr_box_icon]

Takk for at dere har delt deres erfaringer!


– Jeg fikk inspirasjon til å handle inn og tilberede mer grønnsaker, og for å bli mettere brukte jeg mye gule sauser. Restriksjoner på ”kosemat” som pannekaker (lavkarbo ville det blitt uansett) bidro muligens til at jeg spiste alternativer som nøtter og frukt i høyere grad enn før. Det var en befrielse å holde seg helt unna melkeprodukter og (mørk) sjokolade, noe jeg hadde tendens til å innta litt av hver dag. Vekta gikk ned maks en kilo – hadde gjerne sett at den gikk ned litt til, men jeg er ikke overvektig, bare kravstor. Min mann gikk ned 4-5 kilo, men han var ofte sulten. Overgangen ble litt større for ham. Jeg spiste en del kokosolje, noe han ikke gjorde. Jeg er veldig glad for at jeg fikk tilsendt boka Well fed2 omtrent halvveis i utfordringen. Det var et kjempeløft, siden min utfordring hele tida var å få nok variasjon til ikke å gå lei.


– I helga har jeg vært i 40-årslag. Jeg har hele tida valgt det beste av det jeg er blitt tilbudt, har stått over en del sukkerbomber jeg kanskje ville skeiet ut med i en slik situasjon tidligere, i tillegg til smågodt og potetgull. Har kost meg med sjokolade og nøtter. Det føles godt. Merker virkelig at utfordringen har gjort noe med meg og valgene mine.


Utfordringen var til tider vanskelig, men ikke noe å grue seg til.

Positive erfaringer: – Gikk ned 6 kilo på tre uker – Gikk ned mange centimeter rundt livet – Ble veldig bevisst på tilsetningsstoffer og annet humbug – Brukte grønnsaker og råvarer jeg ikke har brukt så mye før – Spiste mye deilig mat

Negative erfaringer: – Følte meg veldig trøtt og uopplagt – Kjente meg sulten kort tid etter måltidene, selv om jeg dynget på med fett – Måtte spise oftere

Annonse:
magnesium - annonse

– Jeg må legge til at alle punktene på den negative lista er ting jeg er ganske sikker på skyldes at jeg fullammer. Det som var litt rart, var at da jeg introduserte meieriprodukter (rømme, smør, ost, fløte), føltes alt kjempebra. Så steinaldermat pluss meieriprodukter er for meg en vinnerkombinasjon.


– En av de nye opplevelsene etter at jeg ble ferdig med utfordringen, er at jeg savner ”ordentlig” mat etter at jeg for eksempel har spist en yoghurt med müsli eller en skive surdeigsbrød med pålegg. Det er godt når jeg spiser det, men etterpå føler jeg litt sånn ”æsj, jeg skulle heller spist grønnsaker og noe fisk/kjøtt/egg”. Selv om det er deilig å vite at jeg kan spise akkurat hva jeg vil når jeg vil, frister det ikke når det kommer til stykket. – Her om dagen tenkte jeg at ”nå skal jeg kjøpe masse god mat og kose meg”, men så endte det opp med at jeg lagde en god paleomiddag og ”skeiet ut” med litt geitekrem ved siden av. Da hadde jeg lyst på noe mer enn det. Spiser litt sjokolade i ny og ne, men det gir meg ikke samme kick som før.


– Og jeg som trodde at det ville bli en real fest å være ferdig! Nå blir jeg kvalm av søtt (smakte på sjokolade i sted, og det var faktisk ikke noe godt!); jeg smakte på grøten til jentene, men syns ikke noe om grøtsmaken og fikk snørr og slim i halsen av fløte i kaffen. Generelt føler jeg meg mer trygg på ren mat. Alt annet er liksom ikke ”mat”. Hmmm, tror jeg faktisk skal fortsette litt med  den livsstilen.


– Her er noen erfaringer etter «paleoutfordringen»: Vekttap 3,5 kg, minus 2,5 prosent lavere fettprosent, bare 0,2 kg mindre muskler. Mindre søtsug.

– Nå forsetter jeg med streng diett fram til 23. oktober, for da skal jeg feire bursdagen. Men jeg kommer til å bruke løsninger på mat som ikke er innenfor streng ”paleo” hvis det er enklere der og da, for eksempel å spise en boks makrell i tomat eller at jeg blir tilbudt mat når jeg er på besøk.


– 54 dager etter at jeg startet utfordringen, er status slik: Jeg spiser fortsatt ”paleo”, men hadde en real krasj midt i utfordringen! I etterkant er jeg overrasket over på hvor mange områder det strenge kostholdet utfordret meg. Til å være en person som generelt sliter med rigide regler, tilfeller av meningsløshet og nektelse av nytelse, gikk jeg på en liten smell… Jobbstress og sykdom var utslagsgivende, men det var kanskje uunngåelig uansett ytre forhold. Men etter hvert som jeg stadig tillot meg nye ting i kosten, merket jeg på kropp og sjel at matinntaket var i ubalanse. Da var det rett og slett bare å jobbe seg møysommelig tilbake, og det har jeg klart! – ikke til utfordringskosthold, men til paleo, slik jeg liker det; Masse god mat, sunt fett og nye opplevelser med åpning for et glass vin og mørk sjokolade fredag kveld. Har guttungen lagd pannekaker, tar jeg en bit så jeg kan skryte uhemmet – men spiser jeg hele, blir kroppen sur. Det handler om ”paleo” for meg, med balanse og fornuft … og deilige smaksopplevelser.


Kilder:

1.  Johnsen AL. ”Paleo”-utfordringen. En måned på steinalderkost – blir du med? VOF 2013; 6 (4): 62-3.

2.  Joulwan M. Well fed: Paleo recipes for people who love to eat. Austin, TX: Smudge Publishing LLC, 2011.

Del gjerne med dine venner

steinalderkosthold

0
    0
    Din handlekurv
    Din handlekurv er tomTilbake til butikken