Kvalitetsvarer // Fast frakt kr. 69,- // Fri frakt over kr. 1200,- // Rask levering på lagerførte varer

Skjermbruk og søvnproblemer

Bli abonnent av Helsemagasinet og få Hormonskolen som PDF i velkomstgave!

Som abonnent får du:
Rabatterte priser på utvalgte produkter i Helsemagasinets nettbutikk
Tilgang til over 3000 artikler om helse
Tilgang til alle tidligere utgitte magasiner i PDF
Prøv Helsemagasinet for så lite som 10 kroner i 10 dager!


Norske forskere har sett på søvnmønstre og teknologiske vaner hos nesten 10 000 ungdommer i Hordaland mellom 16 og 19 år. Tenåringene brukte mye tid med skjermbaserte teknologier både på dag- og før leggetid, og jo mer de brukte dem, desto dårligere sov de. De sov kortere, det tok lenger tid å sovne, og risikoen for søvnunderskudd økte. Dagens anbefaling er at man ikke har tv på soverommet. Forskerne mener dette også bør gjelde pc og mobiltelefon. Tenåringer bør særlig unngå skjermbaserte teknologier på soverommene om kvelden og være logget av en time før legging. IM

Kilde:

Hysing M, Pallesen S, Stormark KM mfl. Sleep and use of electronic devices in adolescence: results from a large population-based study. BMJ Open 2015; 5: e006748. http://bmjopen.bmj.com/content/5/1/e006748.short?g=w_open_top10_tab

Del gjerne med dine venner
0
    0
    Din handlekurv
      Calculate Shipping
      Apply Coupon