Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2020 > Halsbrann

Håper dere har anledning til å gi deres betraktninger omkring årsak til halsbrann/sure oppstøt og hvordan tilstanden kan bedres. Jeg er av den oppfatning at stress kan ha mye skyld i denne tilstanden, men ønsker at dere går litt i dybden på hva som gjør at mageinnholdet slippes opp i spiserøret, eller rettere sagt hvorfor muskelen i toppen av magesekken åpner seg. Hvordan spiller nervesystemet, ernæring og stressbelastning inn i denne reguleringsmekanismen? Kan man bruke ernæring til å bedre tilstanden? Vitaminer/mineraler?

Tor Erik Hustuft-Riis

VOF: En kort forklaring er at halsbrann kan skyldes at man enten ligger feil (på høyre side i stedet for venstre) og/eller at man har spist mer enn man har magesyre til å fordøye (nedbryte). Hvis man spiser mye før man legger seg og ligger på høyre side, får man lett sure oppstøt. Menneskets optimale kosthold består av animalske produkter med planter som ”nødproviant”, noe som gjenspeiles i vår mage- og tarmkanal (se Helsemagasinet nr. 2/2020). De fleste tåler en del planter hvis fordøyelseskanalen er intakt, men få tåler et vegansk kosthold. En del eldre har for lite magesyre, slik at syrenøytraliserende midler gjør vondt verre. De trenger i stedet tilskudd av saltsyre i tablettform.

Den britiske marinelegen Thomas Latimore Cleave (1906–1983) er en av lavkarbopionerene vi har omtalt flere ganger. Han studerte utbredelsen av magesår og fant at hovedårsaken lå i kostholdet. Det eneste som motvirker magesyre, er protein, mens karbohydrater og fett ikke påvirker nivået av magesyre. Data fra 2. verdenskrig, der tyske soldater kjempet mot russiske, viste at soldatene ikke utviklet magesår mens de kjempet i fronten og levde på uraffinert mat. Derimot utviklet de magesår under permisjon i Berlin, der de spiste kaker og annen karbohydratrik mat. Det fantes neppe noe mer stressende enn kamphandlingene på østfronten, og Cleaves konklusjon er tindrende klar: stress utløser ikke magesår. Det er kostholdet som teller. Det samme gjelder sure oppstøt, som jeg selv var plaget av i mange år mens jeg spiste mye kornprodukter og grønnsaker. I 1993 inntok jeg min første biff etter å ha unngått kjøtt i nærmere to tiår. Da forsvant halsbrannen momentant, magen var ikke lenger oppblåst, og mengden tarmgass ble betraktelig mindre. DVP

Legg igjen et svar