Kvalitetsvarer // Fast frakt kr. 69,- // Fri frakt over kr. 1200,- // Rask levering på lagerførte varer

Fra grandiosa og ingen belastning til fiskekaker og dype knebøy

Bli abonnent av Helsemagasinet og få Hormonskolen som PDF i velkomstgave!

Som abonnent får du:
Rabatterte priser på utvalgte produkter i Helsemagasinets nettbutikk
Tilgang til over 3000 artikler om helse
Tilgang til alle tidligere utgitte magasiner i PDF
Prøv Helsemagasinet for så lite som 10 kroner i 10 dager!


[gdlr_box_icon icon=”none” title=”Naturlig helbredelse”]I denne spalta får ulike terapeuter ordet for å fortelle om resultater fra deres praksis. Denne gangen slipper vi til fysioterapeut og kostholdsrådgiver Andreas Dønåsen i Trondheim.[/gdlr_box_icon]

En mann i begynnelsen av 50-årene kom til meg med smerter i begge knærne og som hadde vart i to år. Han hadde ikke vært utsatt for skade, og det forelå ingen kjent patologisk tilstand. Symptomene var blitt gradvis verre og verre. Han kunne ikke sitte med bøyde knær lengre enn en time om gangen. Mannen tok Paracet og Ibux opptil tre ganger daglig. Han var avhengig av smertestillende for å sove. Nylig hadde han fått resept på betennelsesdempende midler (NSAID) fra legen, men de hadde ingen effekt. Han følte at plagene gikk utover livskvaliteten.

Den lett overvektige mannen fortalte at han var relativt inaktiv. Han gikk vanligvis til jobben, men selv dette hadde begynt å bli problematisk. Ingen av de kliniske testene indikerte at det forelå vevsskade. En røntgenundersøkelse ga heller ingen indikasjoner på at det forelå noe patologisk, selv om han hadde mye vondt.

Jeg forklarte ham at smertene vi opplever, ikke alltid samsvarer med skader og at smertene kan utløses av helt andre faktorer. Jeg viste til at kostholdet, stress, søvn og fysisk aktivitet påvirker kroppen som et system. I tillegg indikerer nyere forskning at flere muskel-skjelett-plager ikke skyldes betennelser alene, men slitasje av vev. Han forstod etter hvert at belastning ikke var farlig, men helt nødvendig for å bli bra.

LES OGSÅ  Hvordan holde huden ung

Vi avtalte å foreta små endringer i kostholdet, gradvis øke belastningen på knærne og samtidig gradvis å redusere medikamentbruken. Mannen fikk enkle oppgaver som å innta mer fisk (uansett form), hoppe over/utsette frokosten, ha mer grønnsaker på tallerken og øke inntaket av naturlig fett fra nøtter, oliven, avokado og feite meieriprodukter. Brød, banan, ris og potetgull ble frarådet. Han ble også anbefalt å øke inntaket av omega-3-fettsyrer. For mer effektivt å stimulere knærne fikk han i oppgave å gjøre dype knebøy med hjelp og foreta serier med seteløft hjemme samt å gå mer i hverdagen.

I løpet av de neste seks ukene økte han gradvis aktivitetsnivået. Han trente tre ganger per uke og gikk minst én strekning til og fra jobb. Ved neste oppfølgingstime rapporterte han om redusert smerte, men han måtte fortsatt bruke smertestillende tabletter i blant. Etter ytterligere seks uker var han storfornøyd med å ha klart seg uten medikamenter bortsett fra i ett tilfelle. Han kunne endelig sove hele natta uten smerter og trivdes med å gå til og fra jobben hver dag. Ved siste oppfølging totalt fire måneder fra oppstart var mannen helt smertefri, han trente fast to ganger per uke og hadde som en bonus gått ned 5–6 kg.

Annonse:

Erfaringene viser at selv små endringer kan gi gode resultater. Ved smerte må øvelsene være enkle å forstå og utføre. En lav terskel gir økende mestringsfølelse. Mange smertetilstander handler om understimulering, ikke om overbelastning. Hvis man ønsker å øke belastningen, er det viktig først å innta et optimalt kosthold og få nok søvn og hvile. Kroppen fungerer som et helhetlig system og bør i tilfeller som dette behandles med en helhetlig tilnærming.

LES OGSÅ  Lavt testosteronnivå

[gdlr_box_icon icon=”none” title=”Om artikkelforfatteren”]Andreas Dønåsen (f. 1991) er utdannet fysioterapeut fra Saxion University of Applied Sciences, Enschede, i 2014. Han ble sertifisert kostholdsrådgiver hos mf Gruppen, Stockholm i 2014. Dønåsen arbeider som fysioterapeut og kostholdsrådgiver ved Trondhjem Medisinske Senter og driver i tillegg Paleoterapeuten AS, der han tilbyr kurs og foredrag.

E-post: andreas@paleoterapeuten.no Nettside: www.paleoterapeuten.no[/gdlr_box_icon]

Del gjerne med dine venner

kosthold, smerter, Styrketrening

0
    0
    Din handlekurv
      Calculate Shipping
      Apply Coupon