Forside > Arkiv > 2016 > Kunsten å leve et helhetlig liv

Kunsten å leve et helhetlig liv

Bloggernes hjørne

I denne spalta får ulike bloggere ordet om noe de har på hjertet. Denne gangen slipper vi til Sally Haugen, som har bloggen ”Helhetlig liv”.

“Finn noe du brenner for og fortsett å være intenst opptatt av det.”   – Julia C. Child, journalist, forfatter og tv-kokk fra California

En rekke faktorer utenfor vår kontroll kan ha store konsekvenser for vår helse: genetiske særtrekk, epigenetisk påvirkning fra våre aner, om vi ble født med keisersnitt, om vi ble ammet, giftstoffer i miljøet og medikamenter vi fikk som barn. Slike faktorer har vi liten kontroll over, men en av de viktigste faktorene som bestemmer vår helse, har vi hundre prosent kontroll over. Det er hva vi velger å putte i munnen hver eneste dag.

I vårt samfunn er mange blitt mindre og mindre villige til å bruke tid eller penger på gode råvarer og matlaging. Alt skal være kjapt og billig uten mye tanke på kvalitet, hvor maten kommer fra og hva slags effekter den har på kroppen. Jeg er født og oppvokst i USA, som er verdensmester i overflod, hurtigmat og fedme, og er fortvilet over at resten av den vestlige verden velger å følge etter. Mitt brennende ønske er å bidra til å snu denne utviklingen.

Mat har alltid hatt en sentral plass i menneskets kultur, tradisjoner og sosiale liv. Fra et rent biologisk perspektiv er mat vårt drivstoff. All mat er informasjon for kroppen og kan til og med bestemme hvordan våre gener blir uttrykt. Kroppen er nødt til å forholde seg til hver eneste bit vi spiser, og alt vi tar inn, vil enten tilføre næringsstoffer som kroppen trenger, eller kreve at den bruker sine egne ressurser for å omsette eller skille dem ut.

Annonse:

Innen kost og ernæring finnes mange ”sannheter” som sitter langt inne hos folk; frykten for å spise fett er kanskje en av det største. Dette er forståelig i lys av myndighetenes og medias fettfobi – vi har tross alt hørt fra helsemyndighetene i minst 40 år at fett er fienden og hovedgrunnen til at vi får hjertesykdom og blir overvektige. Jeg blir temmelig frustrert over at kostanbefalingene er såpass utdaterte og at det offisielle rådet fortsatt er å spise mye karbohydrat og å begrense inntaket av mettet fett, selv om forskning og kliniske erfaringer viser det motsatte. Jeg vet i hvert fall at jeg ikke står alene med mine frustrasjoner og har stor respekt for alle dyktige bloggere, journalister og andre modige og engasjerte mennesker som tør å gå mot strømmen og utfordre myndighetenes råd.

Dyrevelferd i landbruket og matindustrien er også temaer som opptar meg. Jeg synes dyr som må bøte med livet for å nære mennesker, skal ha et godt og verdig liv. Derfor er jeg veldig nøye i mine valg av matprodukter fra dyr, for det er viktig for meg å vite at disse dyrene både har det bra og blir alet opp på et naturlig kosthold. Det sies at vi er lagd av det vi spiser, noe som inkluderer at vi er lagd av det som vi spiser, har spist!

Da min mann og jeg kjøpte en gård i 2008, var vi aldri i tvil om at vi skulle legge om til økologisk drift. Jeg kjenner godt utfordringene man kan møte ved å velge bort sprøytemidler og kunstgjødsel, men dette klarte vi helt fint selv om vi var ganske ferske som bønder. Dyrene våre har det helt topp, og både vi og barna slipper å bli utsatt for giftstoffer der vi bor.

Jeg har bestandig hatt stor interesse for ernæring og helse, og i 15 år levde jeg på et vegetarisk kosthold basert på mye karbohydrat, lite fett og nesten ingen dyreprodukter. Selv om jeg slet med både migrene, uregelmessig menstruasjon, dårlig fordøyelse og jernstatus, var jeg fortsatt skråsikker på at dette kostholdet både var etisk riktig og det beste for min helse. Min interesse for ernæring ble ikke mindre da mitt første barn ble født med den sjeldne, arvelige stoffskiftesykdomen Føllings sykdom (fenylketonuri eller PKU), som bare kan holdes i sjakk med en livslang og nokså streng diett.

I 2006 la jeg yrket som barnesykepleier bak meg for å satse på en mastergrad i ernæring. Jeg var så heldig å finne et universitet som hadde tilknytning til blant annet Weston A. Price-stiftelsen1 og Institutt for funksjonell medisin.2 I løpet av utdanninga gikk veldig mange lys opp for meg og gjorde at mitt perspektiv på mat endret seg betydelig. Nå tenker jeg alltid på naturens premisser og tar utgangspunkt i den maten mennesker er genetisk best tilpasset. Det kostholdet jeg har i dag, likner lite på det jeg hadde i mine yngre dager. Jeg har landet på et lavkarbo-/høyfettkosthold som inneholder bortimot 80 prosent fett, lite karbohydrat og moderate mengder protein. Jeg har aldri hatt bedre helse, mer energi og et klarere hode enn nå.

Det kostholdet som passer for meg, er ikke fasiten for alle. Derfor tar jeg alltid utgangspunkt i at hver enkelt har unike ernæringsbehov. Når det er sagt, kan jeg vise til mange gode erfaringer hos mine klienter som har valgt å legge om til et fettrikt lavkarbokosthold. Mange har oppnådd god helse og stabil kroppsvekt, blitt kvitt medikamenter for høyt blodtrykk og høyt blodsukker, har mindre kroniske plager, bedre fordøyelse, og flere har til og med blitt kvitt diabetes type 2. Det er en stor gave å kunne hjelpe andre mennesker til å skape et bedre liv for seg selv og ta ansvar for egen helse.

I 2012 startet jeg bloggen ”Helhetlig liv” for å dele mine kunnskaper og inspirere andre. I 2014 stiftet Monica Strømberg og jeg Helhetlig liv AS. Vi tilbyr ulike kurs og foredrag, ernæringsveiledning, livsstilveileding, trening og Freeliving livsstilskurs.3

For meg handler kunsten å leve et helhetlig liv om å prioritere egen helse, ha lidenskap for det man jobber med, være ekte, omgi seg med gode mennesker og ha humør og livsglede som en del av hverdagen.

Om artikkelforfatteren

Sally Haugen (f. 1970) er fra Boulder, Colorado i USA og bor på Hell i Nord-Trøndelag. Hun er utdannet sykepleier (Universitetet i Colorado, 1993) med mastergrad i ernæring (Hawthorn universitet, 2011). Haugen driver bloggen ”Helhetlig liv” (helhetligliv.blogspot.no) og har hjemmeside www.helhetligliv.no.

Kilder:

1.  http://www.westonaprice.org/

2.  https://www.functionalmedicine.org/

3.  http://www.freeliving.no/

You may also like
Myseprotein
Bikarbonat
Kollagen
Jevninger

Legg igjen et svar