Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2020 > Lettere kropp og god helse med ketogen kost og faste

Lettere kropp og god helse med ketogen kost og faste

Geir Torgersen (f.1965) fra Lier har vært overvektig siden tidlig i tenårene. I voksen alder fulgte han myndighetenes kostråd om å la karbohydrater være hovedkilden til energi. 

– Jeg spiste mye karbohydrater, grovbrød i store mengder, poteter og ris og varierte ellers med fisk, fugl og kjøtt. Jeg spiste lite søtsaker og snacks og var veldig moderat i mitt alkoholinntak, forteller Geir. Likevel la han på seg noen kilo hvert år til han rundet 150 kilo.

Tekst Birthe Storaker

– To ganger gjorde jeg et krafttak og reduserte kraftig på energiinntaket kombinert med økt bevegelse og trening, forteller Geir videre. Det virket – en stund. Han gikk ned omtrent 20 kilo begge periodene i løpet av tre–seks måneder. Ett resultat av disse forsøkene ble imidlertid at forbrenningen ble kraftig senket. Når han var ferdig med dietten og gikk over til å spise som normalt igjen, tok det ikke lang tid før vekten var tilbake til utgangspunktet pluss to–tre kilo ekstra.

Helseproblemene økte 

Annonse:

Etter hvert som årene gikk, la Geir sakte på seg noen kilo hvert år. Helsepro-blemene kom også snikende sakte, men sikkert: Betennelser ga stivhet og ubehag spesielt i ledd, lite energi, konsentra-
sjonsvansker og svingende humør. – Jeg slet etter hvert tidvis med ereksjonssvikt og fikk målt meget lavt testosteronnivå på 8,2 nmol/L, men ikke lavt nok til å få behandling, sier Geir. Friske menn har normalt verdier mellom 8 og 35 nmol/L.

Han ble videre diagnostisert med diabetes type 2, med HbA1c (langtidsblodsukker) på 6,6 prosent, tilsvarende et gjennomsnittlig blodsukker på 7,7 mmol/l, og skyhøyt blodtrykk på 220/119 mmHg. Fastlegen ga ham blodtrykksenkende medikamenter, og han fikk beskjed om at disse ville han måtte ta resten av sitt liv. 

For 2½ år siden ville Geir slutte med medikamentene. Fastlegen protesterte veldig, men Geir insisterte og ba legen om råd for hvordan han skulle gjøre det. – Motvillig ga han meg et nedtrappingsprogram på medikamenter over fire uker. Jeg fulgte programmet, og ganske riktig holdt blodtrykket seg på et normalt nivå selv uten medikamenter, forteller Geir. I dag har han et blodtrykk på 137/87 mmHg, og det er han tilfreds med i en alder av 54 år.

Vendepunktet

Vendepunktet kom for vel tre år siden. En morgen Geir gikk på badevekta, viste den ”Error”. Han gikk av og på vekta flere ganger, men den virket ikke. Han kjøpte nye batterier, og da vekta fremdeles ikke virket med de nye batteriene, snudde han den og kunne lese bakpå at det sto «Maks 150 kilo». Han var rett og slett blitt så tung at han ikke fikk målt hvor mye han veide. – Da jeg sprengte skalaen, ble jeg rett og slett skremt! Jeg burde kanskje blitt det da jeg fikk diagnosen diabetes type 2 og høyt blodtrykk, men det var først vekten som åpnet øynene mine, sier Geir.

– Jeg analyserte kostholdet mitt opp mot kunnskapene jeg hadde samlet over mange år og innså at jeg drastisk måtte redusere inntaket av karbohydrater og erstatte det med fett, forteller Geir. Tiår med altfor høyt inntak av karbohydrater hadde samlet seg på kroppen som fett. Tanken slo ned i han: Om det var gunstig å ha et ketogent kosthold, slik at kroppen brukte fett som viktigste energikilde, ville det vel være enda bedre om kroppen kun fikk fett fra kroppen og ikke gjennom kosten. Dette var første gang Geir kom på tanken om at kanskje faste også kunne være en del av reisen videre.

Ketogent kosthold og faste

Geir børstet støv av bøker han hadde lest tidligere. De som utpekte seg til å bli hans største inspirasjonskilder var Homo optimus skrevet av Jan Kwaśniewski samt The complete guide to fasting av Jason Fung og Jimmy Moore.

– Jeg kjøpte Ketostix, kastet alt i huset som inneholdt mer enn 5 gram karbohydrater per 100 gram, kastet alt av halv- eller helfabrikata og satte meg som mål om at jeg skulle veie under 100 kilo, sier Geir.

Det tok noen dager med ketogen kost før Ketostixene ga utslag. Men etter tre uker ville vekten endelig fortelle hva Geir veide, 149,6 kilo. Han jublet! Han vet ikke hvor mye han veide før han begynte med kostholdsendringen, men han antar at han veide minst 155 kilo tatt i betraktning tiden det tok å komme under 150 kilo. Med en høyde på 186 cm var hans kroppsmasseindeks (KMI) nesten 45, hvilket indikerer svært alvorlig fedme.

Geir begynte raskt å introdusere faste som en del av virkemidlene. Han startet forsiktig med 18 timer og økte etter hvert opp til sju dagers faste. Tanken om faste motiverte ham mer enn noe annet. Det var nytt, det appellerte til ham rent logisk, og han tenkte at «ingenting kan få meg raskere ned i vekt enn ikke å spise noe i det hele tatt». Etter at han var kommet i gang og ikke opplevde sultproblemer eller manglende viljestyrke, var det i grunnen enkelt å fortsette.

Vekten gikk ned

Geir forteller at det vidunderlige med disse endringene var at han ikke opplevde noen av problemene han hadde slitt med ved tidligere slankekurer basert på kaloritelling. Han følte ingen slapphet og kjente seg sjelden sulten. Konsentrasjonen og energien ble veldig mye bedre. Hodepine var helt fraværende. – Denne livsstilen spiller på lag med kroppens hormoner, gjør underverker og gjorde at jeg ikke trengte en voldsom viljestyrke for å fortsette, sier Geir.

Han tenker tilbake på slitet forbundet med å følge dietter med lite kalorier, hvor karbohydrater stod for hoveddelene av energien. Maten var smakløs, han følte seg konstant sulten og hadde dermed behov for hele tiden å mobilisere alt han hadde av viljestyrke for ikke å avbryte dietten.

Med ketogen kost og faste gikk det som en drøm. Etter kort tid forsvant betennelsene i kroppen, og mykheten i ledd ble mye bedre. 

– De siste to årene har jeg stort sett spist en gang daglig de dagene jeg ikke faster. De siste tre årene har jeg fastet et sted mellom 120 og 150 dager så det har blitt mange dager jeg dermed ikke har spist i det hele tatt.

Jeg faster i dag 7 dager hver tredje måned, ikke så mye for vektnedgangens skyld, men for maksimal helseforebygging.

Under 100 kilo

Det lengste Geir har fastet, er 14 dager. Han gjorde det til en morsom sak. På sin Facebook-profil la han ut et innlegg hvor han skrev at han ikke skulle spise noe før vekten var under 100 kilo. Han veide da 109,9 og begynte endelig å skimte at dette målet var oppnåelig. Geir opplevde å få fantastisk god støtte fra kjente og ukjente som heiet på ham og kommenterte hans daglige oppdateringer av vektnedgangen. Etter 14 dager viste vekten det magiske tallet 99,8 kilo. Geir var overlykkelig!

– Det tok meg to år med ketogent kosthold og faste å komme ned i 95 kilo. Det siste året har fokuset vært på å stabilisere vekten, og jeg veier i dag 93 kilo. Jeg har enda noen få kilo igjen før jeg er nede i normalvekt, og nå forsvinner 100–300 gram i uka, forteller Geir.

Geir har aldri tatt medikamenter for diabetes type 2. Han ville bedre sin helse ved hjelp av kostholdsendringer. I dag ligger hans HbA1c på 4,7 prosent og er fortsatt nedadgående. – De siste tre årene har jeg ikke trent, men rundt nyttår kom lysten, og jeg var kommet godt i gang med styrketrening frem til covid-19 stengte treningssenteret. Seksualdriften er blitt mye sterkere, og det er flere år siden jeg har opplevd ereksjonssvikt. I dag ligger testosteronnivået mitt på 17 nmol/l.

En usedvanlig sunn 54-åring 

Fra dag én på sin ketogene fastereise har Geir hatt et nærmest nerdete behov for kunnskap. Han har lest utallige bøker, tidsskrifter, vitenskapelige artikler og forskning rundt temaene. Helsemagasinets veldokumenterte artikler har også vært en viktig kilde sammen med medlemskap i Kostreform. Geir finner stor trygghet og motivasjon i å se alle bekreftelsene på at ketogen kost og faste er i tråd med det vi mennesker evolusjonært er tilpasset.

Geir har valgt å gå jevnlig til fastlegen for å ta blodprøver slik at hans ”nerdete gener” får gleden av å se hvordan hans nye livsstil forbedrer verdiene. I dag er alle verdier normale, eller som fastlegen sa: Du er en usedvanlig sunn 54-åring.


Ketogen kost og faste

Allerede etter et år ble det stort påtrykk fra Geirs omgivelser om å dele erfaringene og kunnskapene sine om faste og ketogen kost. Mange ville også ned i vekt og bedre sin helse.
Som et hobbyprosjekt lagde han det han kaller KetoFit-metoden, som består av et 4 ukers program og inviterte folk til å få egne erfaringer med alt det gode faste og ketogen kost gjør for kroppen. Tilhengerskaren har vokst, og i dag bruker over 250 mennesker metoden. Veldig mange går ned 8–10 kilo i løpet av de første 4 ukene og ser dramatiske forbedringer i andre helseparametere. Enda viktigere er kanskje at alle blir værende i samme gruppe, slik at vi støtter hverandre i veien videre. En kur på 4 uker er ikke nok, det må permanent endring i livsstilen for å få til varige endringer.

Søk kunnskap og støtte

Geirs fremste råd til andre som vil ned i ekt eller på andre måter ønsker å bedre sin helse ved hjelp av kostomlegging, er å søke kunnskap og støtte. Les bøker og tidsskrifter. Følg blogger. Finn personer i din vennekrets som virkelig forstår hva du ønsker å gjennomføre. Om du ikke finner det, så finn en gruppe som gjennom kurs eller Facebook heier på deg, støtter deg, gir deg kunnskap og inspirasjon, og ikke minst et sted der du kan bruke dine erfaringer til å støtte andre.

– Mitt poeng er at det er tungt å stå alene når omgivelsene forsøker å fortelle deg at det er livsfarlig, det du driver med – at fett er livsfarlig og grovt brød er sunt, eller at faste er usunt. Min påstand er at ketogen kost og faste er den mest naturlige metoden vi kan bruke for å gjenvinne trivselsvekt og god helse, avslutter Geir Torgersen.

Legg igjen et svar