Skip to main content

Pust med nesen og mediter mot stress!

Pusteteknikk, meditasjon og enkle øvelser hjelper stresset helsepersonell. Leger som brukte en spesiell yogateknikk, hadde færre stress-symptomer enn leger som fikk vanlig stresshåndteringshjelp.

Dette kommer fram av tre studier som er utført under ledelse av kreftforsker og molekylærbiolog Fahri Saatcioglu ved UiO. Han er intervjuet på Titan.uio.no 28. februar.

Rundt om i verden øker interessen for pusteteknikk generelt og for nesepust spesielt. Trodde du at pust kun handler om å forsyne cellene med oksygen og skille ut karbondioksid via lunger og nyrer? Ifølge den amerikanske vitenskapsjournalisten James Nestors bok Breath fra 2020 kan det være like viktig å puste riktig som å spise fornuftig, mosjonere og ellers ha en sunn livsstil.


Reise verden rundt på jakt etter pusten

Nestor har reist verden rundt for å finne ut av hva som gikk galt med pusten vår. Svarene på hvorfor vi i dag puster som vi gjør, fant Nestor helt andre steder enn man skulle tro.

Han fordypet seg i medisinsk forskning og erfaringer høstet gjennom tusenvis av år, i tillegg til å sette seg inn i nyere studier av lungene og kunnskaper fra psykologi, biokjemi og fysiologi. Resultatet ble at boka snur opp ned på den tradisjonelle forståelsen vi har av pusten vår og alt vi trodde vi visste om den. 

Nyere forskning viser at selv små justeringer i måten vi puster på, kan forbedre fysisk prestasjon, forynge, stoppe snorking, forhindre astma og autoimmune sykdommer og rette ut skjeve ryggsøyler.


Yoga mot beinskjørhet – ja takk
Derfor bør du puste mer med nesen!
Meditasjon mot opioidavhengighet
Stresset? Litt meditasjon hjelper
Meditasjon kan få deg til å drikke mindre alkohol
Et kvarters meditasjon kan hjelpe deg å tenke klarere
Meditasjon, stressreduksjon og hjerte- og karsykdommer


Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner