Skip to main content

Sammenhengen mellom sukker og depresjon

Forskerne fant at et økt sukkerinntak på 100 g/dag  var forbundet med 28 prosent høyere forekomst av depresjon.

Depresjon og sukker: Selv om denne studien ikke kan si noe om årsaksforhold, samsvarer den med hypotesen at høyt sukkerinntak over tid kan bidra til depresjon.

Det er tema for en artikkel i BMC Psychiatry 8. februar. En helseundersøkelse i USA fulgte over 18 000 personer fra 2011 til 2018, og det ble registrert et stort antall kjennetegn ved hver person.

Vi mener det er rimelig at dette faktisk kan handle om en årsakssammenheng, ut fra tidligere forskning og det man vet om hjernens behov for næringsstoffer.

Vår kommentar:

Vi mener det er rimelig at dette faktisk kan handle om en årsakssammenheng, ut fra tidligere forskning og det man vet om hjernens behov for næringsstoffer.

Allerede i 1982 tok Dag Viljen Poleszynski opp temaet i en utredning og i en fagartikkel. Vi viet sukker og psykiske problemer et helt kapittel i vår bok Sukker – en snikende fare fra 2004. Et høyt og vedvarende inntak av sukker kan bidra til å ”tømme” hjernen for nødvendige hjelpestoffer (kofaktorer) som normalt tilføres i kosten sammen med energigivende matvarer.

LES OGSÅ  Bare litt trening kan hjelpe mot depresjon

Nyttig energi – ATP – og sukker

Omsetningen av næringsstoff  i alle celler avhenger av en rekke kofaktorer for å holde prosessen i gang, og sammensetningen og mengden varierer etter hvilken kilde som blant annet brukes til å danne kjemisk nyttbar energi (ATP).

I det anaerobe stoffskiftet (glykolysen) omdannes glukose til pyrodruesyre og deretter til acetyl koenzym A. Denne prosessen krever både tiamin (vitamin B1), riboflavin (B2), niacin (B3), pantotensyre (B5) og magnesium som kofaktorer. Omdanningene i Krebs-syklus (det aerobe energistoffskiftet) krever tiamin, riboflavin, niacin, biotin, vitamin C, magnesium, mangan og jern som kofaktorer, mens proteinstoffskiftet krever pyridoksin (B6), kobalamin (B12), folat og biotin.

Sannsynligvis bidrar ikke bare et høyt sukkerinntak til depresjon, men i tillegg inneholder et kosthold rikt på sukker også lite omega-3-fettsyrer.

Sukker er selvsagt ikke ansvarlig for ethvert tilfelle av depresjon eller annen form for mental ubalanse. Likevel er det ikke tvil om at dersom sukker erstatter inntaket av næringsrike matvarer, kan alt fra marginale til alvorlige mangler på en rekke næringsstoffer oppstå.

Mye sukker og lite omega 3-fettsyrer

Sannsynligvis bidrar ikke bare et høyt sukkerinntak til depresjon, men i tillegg inneholder et kosthold rikt på sukker også lite omega-3-fettsyrer. Folk som spiser mye sukker, har sjelden et høyt inntak av fet fisk, kjøtt fra dyr som har beitet ute, eller tar tilskudd av tran, fiske-, sel- eller krillolje. En omfattende faglitteratur kobler lavt nivå av omega-3-fettsyrer med depresjon. IM

Aktuelt fra Helsemagasinet:

P-piller kan gi depresjon, tenåringsjenter har høyest risiko
Fysisk aktivitet mot depresjon
Kosthold mot depresjon
Sukker gir depresjon

LES OGSÅ  ... og tenker du på DENNE måten, er du også litt mer deppa...

Støtt det frie ord!

Den som støtter Helsemagasinet, støtter det frie ord. VI håper på din hjelp for å kunne sikre videre drift. Her ser du vår Spleis.

Berit Nordstrand: – Du bør ha god helse for å tåle myndighetenes ernæringsråd! / 2024 / Helsemagasinet vitenskap og fornuft

Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner